مقالات

کنتاکت کمکی کلید اتوماتیک چگونه عمل می کند؟

کنتاکت کمکی کلید اتوماتیک چگونه عمل می کند؟

کنتاکت کمکی چیست؟

کنتاکت های کمکی دستگاه های سو ئیچینگ ثانویه ای هستند که در ارتباط با تجهیزات کلیدزنی اولیه مانند کلید های اتوماتیک، رله ها و کنتاکتورها کار می کنند. این کنتاکت ها به صورت فیزیکی به مکانیسم کلید سوئیچینگ متصل می شوند و در همان زمان فعال می شوند. آنها معمولاً به عنوان اینترلاک یا نگهدارنده در مدار کنترل دستگاه اولیه استفاده می شوند و اغلب برای نشان دادن وضعیت عملکرد آن استفاده می شوند. بسیاری از کنتاکتورها و کلید های  اتوماتیک دارای مجموعه‌ای از کنتاکت‌ های کمکی به‌عنوان قطعات جدایی‌ناپذیر هستند یا ممکن است به صورت مدولار بر روی واحدها متصل شوند که می‌توانند در صورت لزوم اضافه یا حذف شوند. آنها با نقاط تماس معمولی باز یا بسته یا ترکیبی از هر دو در دسترس هستند.

کنتاکت کمکی کلید اتوماتیک - mccb auxiliary contact

دستگاه های کلید مدار اصلی، مانند کلید های اتوماتیک  و کنتاکتورها، اغلب به عملکردهای کلیدزنی اضافی بیش از کنتاکت های اولیه خود نیاز دارند. اینها شامل نمایش از راه دور وضعیت آنها، نشانگر عملکرد سفر، اینترلاک های الکتریکی و نگهدارنده های مدار راه اندازی است. این توابع هیچ ارتباط فیزیکی با مدار اصلی ندارند و به تنهایی به کار می روند. علاوه بر این، ولتاژ مورد استفاده برای این مدارهای کمکی معمولاً بسیار کمتر از ولتاژ مدار اصلی خواهد بود. برای دستیابی به این سوئیچینگ همزمان و در عین حال جداگانه، نقاط تماس کمکی همراه با دستگاه اصلی فعال می شوند. اینها معمولاً بسیار کوچکتر هستند و در مقادیر جریان کمتری نسبت به دستگاه اصلی درجه بندی می شوند.

کنتاکت کمکی کنتاکتور - contactore auxiliary contact

کاربردهای اصلی کنتاکت های کمکی کلید اتوماتیک :

یکی از کاربردهای اصلی کنتاکت های کمکی، مدار نگهدارنده الکتریکی است. این یک عملکرد مدار کنترلی است که امکان استفاده از دکمه های فشاری لحظه ای برای راه اندازی موتورها و سایر تجهیزات را فراهم می کند. یکی دیگر از عملکردهای رایج این کنتاکت ها وضعیت از راه دور و نشانگر سفر است. یک مدار ولتاژ پایین جداگانه از طریق کمکی به یک لامپ نشانگر از راه دور اجرا می شود که هنگام فعال شدن یا خاموش شدن دستگاه روشن می شود. هنگامی که کنتاکتور فعال می شود، ممکن است از نقاط تماس کمکی برای روشن کردن تجهیزات جانبی مانند فن های خنک کننده پانل استارت استفاده شود.

انواع کنتاکت کمکی :

دو نوع کنتاکت کمکی اساسی وجود دارد: آنهایی که در حالت غیرفعال بسته هستند یا آنهایی که باز هستند. این ها به عنوان کنتاکت های معمولی بسته (N/C) و معمولاً باز (N/O) شناخته می شوند. برای مثال، کنتاکت‌های N/C به عنوان اینترلاک الکتریکی استفاده می‌شوند که در آن از دو کنتاکتور برای عملکرد رو به جلو/عکوس استفاده می‌شود. مدار کنترل برای یک کنتاکتور از طریق N/C کمکی روی دیگری عبور می کند. این بدان معنی است که نمی توان یکی را به طور ناخواسته در حالی که دیگری در حال کار است شروع کرد. کنتاکت های N/O عموماً برای روشن کردن لامپ های نشانگر وضعیت استفاده می شوند و به عنوان مدارهای نگهدارنده عمل می کنند.