مقالات

کلید حرارتی MPCB چگونه و در کجا کاربرد دارد؟

کلید حرارتی MPCB چگونه و در کجا کاربرد دارد؟

کلید حرارتی یا مدارشکن محافظ موتور چیست؟ mpcb

کلید حرارتی یا مدارشکن محافظ موتور چیست؟

قطع کننده مدار محافظ موتور یا کلید حرارتی MPCB یک وسیله الکترومکانیکی است که سه عملکرد مهم را در بالادست موتور الکتریکی انجام می دهد:

  • انزوا
  • حفاظت موتور در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه
  • کنترل موتور (روشن/خاموش)
     کلید حرارتی MPCB چگونه عمل میکند و در کجا کاربرد دارد؟یک وسیله الکترومکانیکی است که سه عملکرد مهم را در بالادست موتور الکتریکی انجام

در صورت اضافه بار یا اتصال کوتاه، ;کلید حرارتی  MPCB به طور خودکار مدار را قطع می کند. دارای کنتاکت های داخلی است که خط منبع تغذیه را به بار متصل می کند. یک سیم پیچ داخلی جریان های اتصال کوتاه (مقادیر جریان زیاد یا خیلی زیاد) را تشخیص می دهد، در حالی که یک عنصر حساس به حرارت، که روی دو فلزی جوش داده شده است، جریان های اضافی (مقادیر جریان کمی بالاتر از مقدار اسمی) را تشخیص می دهد که ممکن است به موتور آسیب برساند. در صورت افزایش جریان، سیم پیچ یا دو فلز ،باز شدن کنتاکت ها را تعیین می کند.

محافظت در برابر اضافه بار

اضافه بار یک وضعیت عملیاتی برنامه ریزی نشده است که موتور را بیش از حد گرم می کند و باعث می شود جریانی بالاتر از جریان اسمی بکشد که ممکن است در موارد زیر رخ دهد:

  • گشتاور یا نیروی چرخشی مقاوم برای موتور مورد نظر خیلی زیاد است
  • روتور گیر می کند
  • موتور خیلی مکرر روشن می شود
  • یکی از سه فاز قدرت وجود ندارد
  • زمان شروع خیلی طولانی است

اندازه دستگاه حفاظت اضافه بار یا کلید حرارتی mpcb  باید بر اساس جریان نامی موتور باشد و در انتخاب آن به حداقل زمان راه‌اندازی موتور که لازم است یکی از کلاس‌های مداخله مشخص شده توسط استاندارد IEC شناسایی شود توجه شود: 2 – 3. – 5 – 10 – 10A – 20 – 30 – 40. رایج ترین کلاس های مداخله 10 – 10A هستند که مربوط به مداخله در 10 ثانیه برای جریان اضافه برابر با 7.2 اینچ است.

تنظیم رله حرارتی

رله حرارتی داخلی این امکان را دارد که مانند رله های حرارتی معمولی، جریان قطع را تنظیم کند، به طوری که طیفی از موتورها را با جریان نامی از 0.1 A تا 100 A بسته به حفاظت موتور انتخاب شده پوشش دهد. کالیبراسیون رهاسازی های حرارتی با استفاده از یک پیچ تنظیم که در جلوی دستگاه قرار دارد و مجهز به مقیاس درجه بندی شده بر حسب آمپر است، همانطور که در شکل نشان داده شده است انجام می شود. در لوازم جانبی این امکان وجود دارد که یک پوشش شفاف قابل آب بندی را انتخاب کنید که برای محافظت از پیچ پس از تنظیم آن قرار می گیرد. به این ترتیب مقدار رهاسازی حرارتی همیشه قابل مشاهده است، اما در عین حال دستکاری تصادفی یا ارادی امکان پذیر نیست.

محافظت در برابر اتصال کوتاه

اتصال کوتاه جدی ترین و خطرناک ترین عیب است. این می تواند در اثر تماس بین دو فاز یا بین یک فاز و هادی خنثی/زمین ایجاد شود. این به دلیل تماس تصادفی یا از بین رفتن عایق در اثر پیری طبیعی یا آسیب جریان بیش از حد است.

هنگام انتخاب وسیله حفاظتی یا mpcb  ، باید بررسی شود که ظرفیت شکست آن از حداکثر جریان اتصال کوتاه محاسبه شده در آن نقطه از سیستم بیشتر باشد (به جریان اسمی موتور بستگی ندارد، بلکه به ویژگی های شبکه بالادستی بستگی دارد).

ظرفیت شکست : مشخصه وسایل خاصی است که می توانند مدار الکتریکی را باز کنند، مانند کلیدهای مدار محافظ موتور، قطع کننده سوئیچ ها، فیوزها. به عنوان حداکثر جریانی که دستگاه قادر به “باز کردن” (یا قطع) است تعریف می شود. باید بیشتر از مقدار جریان اتصال کوتاه باشد.

در قطع کننده های مدار اتوماتیک برای مصارف صنعتی (CEI 17-5) ظرفیت قطع به صورت زیر طبقه بندی می شود:

الف) ظرفیت قطع اتصال کوتاه سرویس (ICS). تست توالی: O – t – CO – t – CO
ب) ظرفیت قطع اتصال کوتاه نهایی (Icu). تست توالی: O – t – CO

حداکثر جریانی که دستگاه می تواند قطع کند، با اطمینان از عملکرد صحیح حتی پس از وقفه.

محافظت در برابر افت فاز

برای افزایش سطح اطمینان، کلیدهای مدار محافظ موتور نیز اغلب محافظت در برابر افت فاز را تضمین می کنند، که موتور را از گرمای بیش از حد خطرناک سیم پیچ ها یا حتی سوختن آنها ایمن می کند. سری SM … این ویژگی مهم را پیاده سازی می کند.