مقالات

صفر تا صد آشنایی با تابلو برق

صفر تا صد آشنایی با تابلو برق

تابلو برق چیست؟

تابلو برق برای توزیع ایمن برق در سراسر تاسیسات تجاری و صنعتی استفاده می شود. تابلو برق بخشی از یک سیستم توزیع الکتریکی است که تغذیه برق را به مدارهای انشعاب تقسیم می کند در حالی که برای هر مدار در یک محفظه مشترک یک کلید محافظ یا فیوز ارائه می دهد.

تابلوهای سوئیچ معمولا دارای حداکثر امتیاز ولتاژ 600 Vac/Vdc و حداکثر امتیاز باس 6000 A هستند و برای مطابقت با استاندارد UL891 و NEMA PB2 طراحی شده اند.

تابلو برق چیست؟ تابلو برق برای توزیع ایمن برق در سراسر تاسیسات تجاری و صنعتی استفاده می شود. تابلو برق بخشی از یک سیستم توزیع الکتریکی است که تغذیه برق را به مدارهای انشعاب تقسیم می کند در حالی که برای هر مدار در یک محفظه مشترک کلید محافظ یا فیوز

تابلو برق ورودی سرویس چیست؟

تابلوهای سوئیچ برق را در سیستم الکتریکی مستقیماً به بارهای بزرگ یا تابلوهای تابلو تامین می کنند که قدرت را به مدارهای انشعاب کوچکتر برای تغذیه بارهای کوچکتر تقسیم می کند. در تاسیسات کوچکتر، تابلو برق ممکن است مستقیماً از تاسیسات برق تغذیه شود، در این صورت به آن تابلوی برق ورودی سرویس می گویند. شرکت‌های برق محلی معمولاً دارای الزامات خاصی برای تابلوهای ورودی سرویس هستند. در تأسیسات بزرگ تجاری یا صنعتی، یک تابلو برق از یک قطع کننده مدار بالادست نصب شده در مجموعه تابلو برق دریافت می کند.

تابلو برق ورودی سرویس چیست؟

تفاوت بین تابلو و تابلو برق چیست؟

تابلوها و تابلوهای تابلو عملکرد مشابهی را در سیستم توزیع برق ارائه می دهند. تابلوهای تابلو معمولاً به حداکثر 1200 A جریان ورودی (اصلی) محدود می‌شوند، یا در داخل دیوار نصب می‌شوند یا سطح نصب شده روی دیوار. سوئیچ‌بوردها واحدهای مستقلی هستند که می‌توانند از جلو متصل شوند و مانند تابلوهای تابلو فقط به دسترسی از جلو نیاز دارند.

با این حال، تابلوهای برق می توانند در صورت تمایل امکان دسترسی به جلو و عقب را نیز فراهم کنند. تابلوهای برق می‌توانند تا 6000 آمپر دارای دستگاه‌های گذرگاهی و جریان بیش از حد باشند. در حالی که تابلوهای تابلو بر اساس UL 67 طراحی شده‌اند، تابلوها توسط UL 891 کنترل می‌شوند.

تفاوت بین تابلو و تابلو برق چیست؟

اجزا و قطعات تشکیل دهنده تابلو برق :

یک تابلو می تواند از یک ساختار عمودی واحد یا سازه های متعدد بسته به تعداد و اندازه بارهای مورد تغذیه تشکیل شده باشد.

یک سازه اصلی شامل جداکننده‌های اصلی یا شاخه‌های اصلی است و اغلب شامل تجهیزات اندازه‌گیری ابزار و/یا مشتری و حفاظت از نوسانات برق است.

کابل کشی می تواند مستقیماً به ساختار اصلی یا از طریق یک ساختار کششی اختصاصی وارد شود. سازه های کششی معمولاً در تابلوهای ورودی سرویس استفاده می شوند. کابل ها می توانند از کف (ورودی پایین) یا از بالا (ورودی بالا) وارد سازه شوند.

سازه های توزیع، توان را به دستگاه های حفاظتی مدار انشعاب و سپس به مدارهای انشعاب برای تغذیه بارهای پایین دست تقسیم و ارسال می کنند. جریان برق از سازه اصلی به ساختار توزیع از طریق گذرگاه متقاطع جریان می یابد.

در اکثر تاسیسات، تابلوها نزدیک به دیوار نصب می شوند و فقط از جلو قابل دسترسی هستند. در صورت لزوم، تابلو برق را می توان طوری ساخت که امکان دسترسی به جلو و عقب را فراهم کند. تابلوهای دسترسی عقب دسترسی آسان‌تری را برای نصب و نگهداری فراهم می‌کنند، اما معمولاً عمیق‌تر از تابلوهای فقط دسترسی جلو هستند.

اجزای اصلی ساختار تابلو برق عبارتند از: قاب، باس، وسایل حفاظتی جریان بیش از حد، ابزار دقیق، محفظه ها و پوشش های بیرونی. قاب تابلو اسکلت فلزی است که تمام اجزای دیگر را در خود جای داده است. اتوبوس که یا مسی یا آلومینیومی است در این قاب نصب شده است. باس برق را از هادی های کابل ورودی به دستگاه های مدار انشعاب توزیع می کند. یک اتوبوس افقی برق را به هر بخش تابلو توزیع می کند. در مقابل، یک باس عمودی برق را به دستگاه های حفاظت مدار در یک بخش جداگانه توزیع می کند.

اجزا و قطعات تشکیل دهنده تابلو برق :

انواع تابلو برق :

1- تابلوهای عمومی

تابلوهای توزیع عمومی می توانند شامل قطع کننده های مدار عایق بندی شده یکپارچه، قطع کننده های مدار قالب بندی شده، سوئیچ های ذوب شده، اندازه گیری و حفاظت از نوسانات برق باشند. اکثریت قریب به اتفاق کاربردهای تابلو برق را می توان با یک تابلوی عمومی استفاده کرد.

تابلو برق چیست؟
تابلو برق برای توزیع ایمن برق در سراسر تاسیسات تجاری و صنعتی استفاده می شود. تابلو برق بخشی از یک سیستم توزیع الکتریکی است که تغذیه برق را به مدارهای انشعاب تقسیم می کند در حالی که برای هر مدار در یک محفظه مشترک کلید محافظ یا فیوز

2- تابلوهای گاز قابل ذوب

تابلوهای همجوشی برای کاربردهای تجاری، صنعتی و ورودی خدمات برای محافظت و سوئیچ کردن مدارهای فیدر و انشعاب طراحی شده اند. هر واحد پانل شامل یک ساختار تماس سوئیچینگ با یک عنصر سفر آنی است.

تابلوهای گاز قابل ذوب

3- تابلوهای اندازه گیری تجاری

تابلوهای اندازه گیری تجاری کلیدهای مدار، شاسی، محافظ برق و سوکت های کنتور را در یک مجموعه مهندسی شده ترکیب می کنند. اندازه گیری می تواند یا از نوع لامپ وات-ساعت متر یا اندازه گیری الکترونیکی مستاجر، بر حسب نیاز شرکت باشد.

تابلوهای اندازه گیری تجاری برای الزامات اندازه گیری برق EUSERC و غیر EUSERC در دسترس هستند و توزیع و اندازه گیری سیستم الکتریکی را برای مراکز خرید، ساختمان های اداری و سایر کاربردهای چند متری تجاری ارائه می کنند.

تابلوهای فوری یک تابلوی اندازه گیری تجاری تخصصی هستند که صراحتاً برای بازارهای EUSERC طراحی شده اند. تابلوهای فوری به عنوان انبار برای حمل و نقل سریع در دسترس هستند و شامل مفاد اندازه گیری برق، کلید اصلی و قطع کننده فیوز شده، و همچنین اجزای تابلو است. تابلوهای فوری برای سرویس های داخلی یا خارجی طراحی شده اند و الزامات UL891 و همچنین EUSERC را برآورده می کنند.

3- تابلوهای اندازه گیری تجاری

4- تابلوهای کیس قالب گیری شده

تابلوهای کیس قالب گیری شده همان قابلیت های پایه ای را به عنوان تابلو برق عمومی فراهم می کنند، با قابلیت اضافی ارائه قابلیت کشش برای یک یا چند فیدر شکن. تابلوهای کیس قالب‌گیری شده معمولاً در برنامه‌های کاربردی حیاتی مانند مراقبت‌های بهداشتی و مراکز داده استفاده می‌شوند تا زمان از کار افتادگی سیستم در هنگام تعویض قطع کننده کاهش یابد.

تابلوهای کیس قالب گیری شده

5- تابلو برق Pow-R-Line XD

در سال‌های اخیر، قابلیت تخلیه در تابلوهای برق گسترش یافته است تا شامل کلیدهای مدار قالب‌گیری شده و قطع کننده‌های برق که معمولاً در مجموعه‌های تابلو برق ولتاژ پایین یافت می‌شوند. این تابلوها چگالی بالاتر و ردپایی کمتری را ارائه می‌کنند و در عین حال قطع‌کننده‌های برق با نرخ جریان بالاتری را در خود جای می‌دهند، و نیاز به دسترسی عقب به محفظه‌های کابل مانع دارند. Eaton این قابلیت را در تابلو برق Pow-R-Line XD ما ارائه می دهد.

تابلو برق Pow-R-Line XD

سیستم تسهیلات یکپارچه (IFS)

تابلوهای سوئیچ را می توان فراتر از توزیع مدار اولیه و توابع حفاظتی خود گسترش داد تا تجهیزات مختلف دیگری را به عنوان بخشی از یک سیستم تسهیلات یکپارچه (IFS) شامل شود. به عنوان مثال، سیستم‌های IFS اغلب شامل ترانسفورماتورهای توزیع ولتاژ پایین، سوئیچ‌های انتقال خودکار، منابع تغذیه بدون وقفه و تجهیزات دیتاکام هستند.

سیستم های IFS با ادغام تجهیزات مختلف در کف کارخانه، ردپا و زمان نصب در محل مشتری را کاهش می دهند. راه حل های نوع IFS در برنامه های کاربردی چند سایت مانند فروشگاه های زنجیره ای و رستوران ها و به طور کلی ساخت و ساز که در آن راه حل های پیش ساخته در حال گسترش هستند، محبوب هستند.

سیستم تسهیلات یکپارچه (IFS)