مقالات

تفاوت بین جریان AC و DC چیست؟

تفاوت بین جریان AC و DC چیست؟

تفاوت بین برق AC و DC چیست؟

الکتریسیته به دو صورت جریان متناوب ( AC ) و جریان مستقیم ( DC ) وجود دارد. هر دو برای فعال کردن عملکرد الکترونیک ما ضروری هستند، اما آیا می‌دانید تفاوت بین این دو و چه چیزی کاربرد دارند؟

هر دو AC و DC انواع جریان را در یک مدار توصیف می کنند. در جریان مستقیم (DC)، بار الکتریکی (جریان) فقط در یک جهت جریان دارد. از طرف دیگر، بار الکتریکی در جریان متناوب (AC)، به طور دوره ای تغییر جهت می دهد.

برق متناوب یا جریان ac چیست؟ - برق یا جریان DC چیست؟

برق متناوب یا جریان ac چیست؟

جریان متناوب (AC) برق استانداردی است که از پریزهای برق خارج می شود و به عنوان جریان باری تعریف می شود که تغییر دوره ای در جهت را نشان می دهد.

جریان AC به دلیل الکترون ها بین مثبت و منفی تغییر می کند – جریان های الکتریکی از جریان این الکترون ها می آیند که می توانند در جهت مثبت (بالا) یا منفی (پایین) حرکت کنند. این به عنوان موج AC سینوسی شناخته می شود و این موج زمانی ایجاد می شود که دینام ها در نیروگاه ها برق متناوب ایجاد می کنند.

آلترناتورها با چرخاندن یک حلقه سیم در داخل یک میدان مغناطیسی، برق متناوب را ایجاد می کنند. امواج جریان متناوب زمانی ایجاد می‌شوند که سیم به مناطقی با قطبیت مغناطیسی متفاوت حرکت می‌کند – برای مثال، زمانی که سیم از یکی از قطب‌های میدان مغناطیسی به قطب دیگر می‌چرخد، جهت جریان تغییر می‌کند. این حرکت موج مانند به این معنی است که برق AC می تواند دورتر از برق DC حرکت کند، که یک مزیت بزرگ در انتقال برق به مصرف کنندگان از طریق پریزهای برق است.

برق یا جریان DC چیست؟

برق جریان مستقیم (DC)، همانطور که از نامش می‌توان فهمید، یک جریان الکتریکی خطی است – در یک خط مستقیم حرکت می‌کند.

جریان مستقیم می‌تواند از چندین منبع، از جمله باتری‌ها، سلول‌های خورشیدی، سلول‌های سوختی و برخی آلترناتورهای اصلاح‌شده به دست آید. برق DC همچنین می تواند از برق AC با استفاده از یکسو کننده که AC را به DC تبدیل می کند، ساخته شود.

برق DC از نظر تحویل ولتاژ به مراتب سازگارتر است، به این معنی که اکثر لوازم الکترونیکی به آن متکی هستند و از منابع برق DC مانند باتری ها استفاده می کنند. دستگاه های الکترونیکی همچنین می توانند برق AC را از پریزها به برق DC با استفاده از یکسوساز که اغلب در منبع تغذیه دستگاه تعبیه شده است، تبدیل کنند. همچنین از یک ترانسفورماتور برای بالا بردن یا کاهش ولتاژ به سطح مناسب برای دستگاه مورد نظر استفاده می شود.

اگرچه همه دستگاه های الکتریکی از برق DC استفاده نمی کنند. بسیاری از دستگاه ها، لوازم خانگی، به ویژه، مانند لامپ، ماشین لباسشویی و یخچال، همگی از برق متناوب استفاده می کنند که مستقیماً از شبکه برق از طریق پریزهای برق تحویل داده می شود.

هر دو جریان AC و DC انواع جریان را در یک مدار توصیف می کنند. در جریان مستقیم (DC)، بار الکتریکی (جریان) فقط در یک جهت جریان دارد. از طرف دیگر

این تصویر تفاوت بین برق AC و DC را نشان می دهد. سمت چپ جریان مستقیم با ولتاژ ثابت را نشان می دهد. سمت راست جریان متناوب را نشان می دهد، جایی که ولتاژ به طور دوره ای تغییر می کند.

چه نیازی به دو نوع توان یا جریان متفاوت است؟

اگرچه بسیاری از وسایل الکترونیکی و الکتریکی امروزی برق DC را به دلیل جریان روان و ولتاژ یکنواخت آن ترجیح می دهند، اما بدون AC نمی توانستیم از پس آن برآییم. هر دو نوع قدرت ضروری هستند. یکی «بهتر» از دیگری نیست.

در واقع، AC بر بازار برق تسلط دارد. همه پریزهای برق، برق را به شکل AC به ساختمان ها وارد می کنند، حتی در جایی که ممکن است نیاز به تبدیل فوری جریان به برق DC باشد. این به این دلیل است که DC قادر به طی مسافت طولانی از نیروگاه تا ساختمان نیست که AC است. همچنین به دلیل نحوه چرخش ژنراتورها، تولید AC نسبت به DC بسیار ساده‌تر است، و در کل کارکرد سیستم ارزان‌تر است – با AC، برق را می‌توان از طریق شبکه‌های ملی از طریق مایل‌ها و مایل‌ها سیم و دکل‌ها به راحتی حمل کرد.

DC در درجه اول وارد بازی می شود، جایی که یک دستگاه برای استفاده در آینده نیاز به ذخیره انرژی در باتری ها دارد. گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، ژنراتورهای قابل حمل، مشعل‌ها، سیستم‌های دوربین مداربسته در فضای باز… شما نام ببرید، هر چیزی که با باتری کار می‌کند به ذخیره انرژی DC وابسته است. هنگامی که باتری ها از منبع اصلی شارژ می شوند، AC توسط یک یکسو کننده به DC تبدیل می شود و در باتری ذخیره می شود.

اگرچه این تنها روش شارژ مورد استفاده نیست. برای مثال، اگر تا به حال گوشی خود را با استفاده از پاوربانک شارژ کرده اید، به جای منبع تغذیه AC از منبع تغذیه DC استفاده می کنید. در این شرایط، منابع تغذیه DC-DC ممکن است نیاز به تغییر ولتاژ خروجی (در این مورد، پاور بانک) برای استفاده دستگاه (در این مورد، تلفن) داشته باشند.

خطر برق گرفتگی به نوع جریان، میزان ولتاژ بالا، نحوه عبور جریان از بدن، سلامت کلی فرد و سرعت درمان فرد بستگی دارد.

شوک الکتریکی ممکن است باعث سوختگی شود، یا ممکن است هیچ اثر قابل مشاهده ای روی پوست باقی نماند. در هر صورت، عبور جریان الکتریکی از بدن می تواند باعث آسیب به داخل بدن، ایست قلبی یا آسیب های دیگر شود. تحت شرایط خاص، حتی مقدار کمی برق می تواند کشنده باشد.